onsdag 13 mars 2013

Det gör så ont i mig!

 
Jag antar att det är många med mig som har läst artiklar om den 13-åriga flickan som tog sitt liv i fredags, efter en lång tids mobbning. ( Artikel finns bl.a. här ) Det gör så ONT i mig att behöva läsa om sådant. Varför fick flickan inte den hjälp hon behövde? Varför behövde det gå såhär långt? Mina tankar går till flickans familj. Jag lider något otroligt med dem!
När ska vuxna börja ta sitt ansvar? Naturligtvis finns det många vuxna som gör så mycket de bara kan. Men det finns inte tillräckligt många anser jag. Vi kan inte blunda för dessa saker. Vi måste AGERA! Och det är snabbt! Det är helt ofattbart att detta får hända!!
Ingen kan hjälpa alla, men tillsammans kan vi göra mycket!
 
Ord kan såra så fruktansvärt mycket, det tror jag att alla innerst inne är medvetna om. Bakom en dataskärm är det betydligt lättare att spotta ur sig ord som sårar. Att få ett slut på sådant, det känns ju som en ganska omöjlig uppgift tyvärr. Men man kan göra mycket i "förebyggande syfte". Prata med era barn och ungdomar! Förklara vad nätmobbning innebär, fråga vad de gör på nätet osv. Var insatt i vad ditt barn gör på internet!
 
Jag önskar så att någon hade hjälp denna tjejen! Det gör ont i hjärtat på mej när jag tänker på vad hon fick gå igenom. Fanns det verkligen INGEN som kunde hjälpa henne? Vart var alla vuxna? Vad som är ännu värre är att det oftast alltid finns personer i omgivningen som vet om vad som pågår, men som väljer att blunda för det. Varför gör folk så? Är det för att dom är rädda för att lägga sej i? Eller vad beror det på?! Det är helt vansinnigt i min värld!  
 
 
Jag har själv en 15-årig dotter som har visat mej väldigt mycket som skrivs på nätet. Ord och meningar som gör ont i mej bara av att läsa, när dom inte ens är riktade mot mej. Men dom är riktade till en annan människa. En människa som har känslor precis som du och jag! Och som blir fruktansvärt sårad och ledsen. Jag är inte rädd för att lägga mej i, och det är inte min dotter heller. Jag måste säga att jag är fruktansvärt STOLT över min dotter. Hon vågar att stå upp för andra som blir utsatta på något sätt. Jag önskar att det fanns många fler som henne.
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Ja, det är alltför många unga som far illa i samhället idag. Så många som lider i tysthet och många som ber om hjälp men om aldrig får någon. Vi vuxna får aldrig blunda.

    Jag hoppas att allt är bra med dig och familjen och att ni njuter av sköna påskdagar och lov.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera